Požičovňa áut Rai

 

Stránku si práve pozerá: 14 návštevníkov.
Posledná objednávka: Mercedes Brabus G - klient zo Slovenska
Posledná objednávka: Škoda Octavia - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: Škoda Fabia - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: Audi Q8 - klient z TalianskaPosledná objednávka: Škoda Fabia III Combi - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: Mercedes Brabus G - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: Škoda Superb - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: Mini Cooper S - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: VW Golf Variant - klient z DánskaPosledná objednávka: BMW 3 - klient z TalianskaPosledná objednávka: Mercedes A-Class - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: BMW 5 - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: Škoda Karoq - klient z MaďarskaPosledná objednávka: Skoda Octavia Scout - klient zo ŠvajčiarskaPosledná objenávka: Škoda Kamiq - klient zo ŠpanielskaPosledná objednávka: Škoda Kodiaq - klient zo SlovenskaPosledná objednávka: VW Golf - klient z HolandskaPosledná objednávka: Mercedes V-Class - klient z PoľskaPosledná objednávka: Audi A4 - klient z BelgickaPosledná objednávka: Audi A5 - klient z MaďarskaPosledná objednávka: Audi RS Q8 - klient zo SlovenskaArray

Typy elektromobilov o ktorých ste najskôr nevedeli

S nadväznosťou na sprísnené kritéria povolených emisií pri autách je len logické, aby výrobcovia áut siahli po riešeniach, ktoré by dovolili znížiť spotrebu, emisie a v konečnom dôsledku aj dopad na životné prostredie. Práve z tohto dôvodu je možnosť implementácie elektromobilov do bežnej premávky nesmierne lákavá.
 
Vedeli ste však, že tento príbeh nie je len čierny a biely? Že neexistujú iba dva tábory elektromobilov a áut so spaľovacími motormi? Pre maximálnu efektivitu za posledné roky vznikli nové kategórie vozidiel, ktoré kombinujú elektrický, benzínový a v ojedinelých prípadoch aj dieselový pohon.
 
Nechajte nás previesť vás možnosťami, ktorých je v dnešnej dobe viac ako ste zrejme mohli dúfať.
 

Elektromobil

Typické označenie takýchto vozidiel je v tomto prípade EV ale aj BEV (electric vehicle alebo battery electric vehicle). Jedná sa pohon, ktorý funguje čisto na elektrine a tým pádom je aj závislý na nabíjaní z nabíjacej stanice.
 
Okrem jasne nižších prevádzkových nákladov (hlavne keď si odmyslíme potrebu výmeny oleja, filtrov, či iných pravidelne meniacich sa súčastí spaľovacích motorov) sú emisie auta de facto nulové. Niektoré modely áut sa dokonca pýšia výkonom, ktoré môžu konkurovať vysokovýkonným športovým vozidlám, podobne ako je to v prípade Tesly. Umiestnenie batérií v podlahe vozidla znižuje ťažisko a tým pádom zlepšuje správanie v zákrutách, či zamedzuje preklopeniu vozidla.
 
Samozrejme, tento koncept nie je celkom dotiahnutý do podoby, ktorý by bol pre mnohých ľudí prijateľný. Hlavným argumentom je v tomto prípade krátky dojazd, ktorý v mnohých prípadoch nestačí na jazdu medzi mestami. V niektorých prípadoch je tento problém riešený vo forme záložného generátoru bežiaceho na benzín, ktorý dobije batériu ak jej hladina klesne pod prijateľnú úroveň.
 
Medzi ďalšie problémy patrí aj dlhé nabíjanie (čiastočne doriešené možnosťou rýchleho dobitia), nestálosť dobitia v chladnejšom podnebí a nutnosť čerpania energie pre vykurovanie a ostatné spotrebiče.
 
Napriek týmto nevýhodám sa elektromobilom darí a ich kúpa je častokrát dotovaná. Parkoviská zavádzajú viac a viac nabíjacích staníc. Nie je vylúčené, že časom sa väčšina spomínaných nevýhod vyrieši. Dovtedy však máme alternatívne riešenia, ktoré rozoberáme nižšie.
 
 

Hybridy

Tieto vozidlá sú úplný kompromis medzi spaľovacími motormi a elektrickým pohonom. V skratke – obsahujú obidva typy motorov, ktoré spolupracujú súčasne v závislosti od štýlu jazdy a môžu fungovať samostatne. Zvyčajné označenie je napríklad HEV (hybrid electric vehicle)
 
Príklad – idete hore kopcom a aby ste nemuseli zvyšovať výkon spaľovacieho motora, tak sa zvýši výkon toho elektrického, aby ste ušetrili pohonné hmoty. Následne cestou dole kopcom sa batéria automobilu bude dobíjať, zatiaľ čo motor bude mať minimálnu spotrebu.
 
Iný príklad – idete mimo mesta. Na rozbeh použijete spaľovací motor, aby ste dosiahli požadovanú rýchlosť. V tomto momente by mala byť batéria dostatočne dobitá a elektromotor bude udržiavať tempo až do momentu, keď nebude dostatočné dobitie batérie alebo výkon nebude postačovať. V tomto prípade sa znovu spúšťa spaľovací motor, ktorý preberá štafetu pre pohon a zároveň začne dobíjať zabudovanú batériu.
 
Tento systém razantne znižuje spotrebu a zvyšuje dojazd, kľudne aj o niekoľko stoviek kilometrov - teda automaticky znižuje aj mieru emisií. Okrem tohto je tento systém veľmi pohodlný ak ste boli doteraz zvyknutí na spaľovací pohon, keďže iba tankujete a auto zvyšok rieši za vás.
 
Okrem jasných výhod treba spomenúť nevýhody, kvôli ktorým nie je tento systém štandardom. Tu je hlavný argument predovšetkým o komplikovanosti a vysokej hmotnosti vozidla (keďže tu kombinujeme dva nezávislé pohony), čo z dlhodobého hľadiska robí z hybridov veľmi nákladné záležitosti na údržbu a opravu, ktorá je možná iba vo vybraných servisoch.
 
 

Plug-In hybrid

Oproti bežným hybridom tu je len minimálny rozdiel v rámci prevádzky, ale o to podstatnejší pri spôsobe dobíjania. Práve z tohto dôvodu je pre tento typ vozidla, označovaného aj ako PHEV (Plug-In Hybrid electric vehicle) vytvorená samostatná kategória a označenie.
 
Hlavný rozdiel? Kapacita batérie je oveľa, oveľa vyššia. Dokonca tak vyššia, že dobíjanie z motora nestačí a v tomto prípade sme odkázaní na dobíjanie obdobné ako pri bežných elektromobiloch. Táto kapacita navyše poskytuje dojazd cca 50-80 km čisto z elektrického pohonu pri mestskej jazde. Motor v tomto prípade hrá druhé husle a zapína sa pri dynamickejšej jazde alebo až keď je batéria skoro vybitá. Potom nastupuje operácia ako pri bežnom hybride.
 
Pri bežne dostupných plug-in hybridoch je operácia vozidla optimalizovaná na dojazd, ale v exotickejších prípadoch je batéria využívaná na razantné zvýšenie výkonu. Tu hovoríme o podkategórii plug-in hybridoch - tzv. Performance Hybridoch. Do tejto kategórie spadajú autá ako Ferrari LaFerrari, Koenigsegg Regera alebo Porsche 918 Spyder, ktoré vieme zaradiť hravo do kategórie hyperšportov a to dokonca aj medzi najrýchlejšie v dnešnej dobe.
 
Plug-In hybridy ponúkajú jasné výhody v rámci výkonu, dojazdu a úspory. Aj napriek tomu, že zahŕňajú všetky nevýhody bežných hybridov, k čomu sa pridáva aj nutnosť sledovania stavu paliva a elektriny súčasne, tak môžeme povedať, že plug-in hybridy sú krokom dopredu.
Tu ešte stojí za zmienku, že dobíjanie nie je podmienkou a bez nabitia sa správa na (úkor väčšej spotreby paliva) ako štandardný hybrid.
 
 

Mild hybrid

Tieto autá sa na spektre spaľovacích motorov a elektromobilov pohybujú viac na strane spaľovacích motorov. Ak máte nové auto, tak možno aj to je Mild Hybrid (BAHV – Battery assisted hybrid vehicles), pričom o tom ani neviete. Stačí, že vozidlo má regeneráciu brzdovej energie a existuje tu možnosť, že okrem dobíjania batérie túto funkciu auto využíva aj na pohon kolies.
 
Elektromotory sú pri týchto autách zásadne oveľa menšie a samotné nestačia na pohon auta. Na druhú stranu vďaka tomu šetria na hmotnosti vozidla kvôli tomu, že elektromotory pri týchto vozidlách nahrádzajú štandardný štartér a alternátor. V praxi to znamená, že váha navyše sa v tomto prípade stáva zanedbateľnou.
Auto funguje ako bežné auto so spaľovacím motorom, ale elektromotor inteligentne dodáva krútiaci moment keď to auto potrebuje. Takže ak sa rozbiehate alebo idete pomalou rýchlosťou po parkovisku (keď spotreba býva najväčšia), tak sa zapína elektromotor, ktorý dodáva motoru výkon, čím sa znižuje spotreba.
Keďže celý elektromotor súčasne nahrádza štartér, tak tento systém asistuje pri funkcií štart-stop systému, čo zaručuje extrémne rýchle opätovné štartovanie.
 
Dobíjanie batérie prebieha počas jazdy ako pri bežnom aute so spaľovacím motorom, ale súčasne vypína motor ak spomaľujete a počas toho naberá energiu, príp. ju spotrebuje, aby udržalo zotrvačnosť auta.
 
Systém pomáha aj značne veľkým autám s objemnými motormi, aby si uchovávali nízku spotrebu. Ak si tento systém skombinujete preplňovaním cez turbodúchadlo, tak aj trojlitrové motory ako v prípade Audi Q8 majú prekvapivo nízku spotrebu k pomere k výkonu. Ako bonus v tomto prípade ostáva zachovanie dynamiky spaľovacieho motora, že si ani nevšimnete inteligentnú operáciu elektromotora.
 
Práve my ponúkame Audi Q8 s mild hybrid systémom na prenájom. Ak by ste zvažovali kúpu auta s rovnakým systémom, tak odporúčame si najprv tento systém vyskúšať prostredníctvom prenájmu. Doba napreduje a možno práve jeden zo spomínaných systémov sa stane novým štandardom pohonu. Vyskúšajte si ho už dnes a možno zistíte ako sa bude jazdiť zajtra.
 
Autor: Štefan Šimuni